Herec Juraj Loj, speváčka Zuzana Smatanová či raper Separ sa postavili proti krutému chovu rýchlokurčiat na Slovensku. Kampaň Humánneho pokroku, ktorú podporilo už vyše 15 000 ľudí, upozorňuje na utrpenie rýchlokurčiat a vyzýva obchodné reťazce, aby prestali predávať podradné mäso z utrápených rýchokurčiat.
Bratislava, 10. júl 2025 – Kampaň STOP rýchlokurčatám ochranárskej organizácie Humánny pokrok, ktorá vyzýva maloobchodné reťazce, aby sa zaviazali skončiť s trápením rýchlokurčiat, získava značnú pozornosť verejnosti. Investigatívne zábery na sociálnych sieťach videlo viac ako 1 milión ľudí. Petíciu na ukončenie krutého trápenia rýchlokurčiat podpísalo vyše 20 000 ľudí. Nesúhlas s podmienkami, ktorým je na Slovensku ročne vystavených vyše 40 miliónov rýchlokurčiat, vyjadrili aj viaceré známe osobnosti z hereckej či hudobníckej scény, ale aj influenceri a influencerky.
„Kurčatá sú živé tvory a zaslúžia si mať dobré podmienky na život,“ uviedol herec Juraj Loj, ktorý sa stal tvárou kampaňového spotu s názvom Si to, čo ješ. Zábery na sociálnych sieťach videlo vyše 1,5 milióna ľudí. Speváčka Zuzana Smatanová dodala: „Príbehy rýchlokurčiat mi trhajú srdce. Na kruté zaobchádzanie vo finále dopláca len človek, lebo konzumuje nekvalitné kuracie mäso. Rýchlochov kurčiat je treba striktne zastaviť.“ K podpore sa pridala aj blogerka a autorka vegánskych receptov Nikoleta Kováč (Slovegán): „Utrpenie rýchlokurčiat na Slovensku je srdcervúcim príkladom toho, čo sa stáva, keď zisk presiahne základné princípy empatie a humanity. Proti tejto krutosti sa treba jednoznačne postaviť.“
Raper Separ poukázal na to, čo podľa neho znamená konzumácia takéhoto mäsa: „Treba si uvedomiť, že keď človek zje kurča, ktoré vyzerá ako kurčatá na zverejnených záberoch, zje vlastne zdegenerované mäso plné hnusu a utrpenia.“ Komik a moderátor Ján Gordulič zas kladie dôraz na osobnú zodpovednosť spotrebiteľov: „Je čas sa zamyslieť – potrebujem kupovať to najlacnejšie mäso? A ak si to nemôžem dovoliť, potrebujem jesť toľko mäsa?“
Do kampane sa zapojili aj ďalší známi ľudia, ako herec a spevák Richard Autner, ktorý mäso nekonzumuje už viac ako päť rokov, bloger Čo Je, ktorý apeluje na poctivosť v gastronómii, a výtvarníčka Rosie Naive Art, ktorá sa ako odborníčka na živočíšnu výrobu dištancuje od neetických praktík intenzívneho chovu.
Podpora verejnosti aj známych osobností prichádza po tom, čo Humánny pokrok zverejnil investigatívne zábery z dvoch slovenských priemyselných veľkochovov rýchlokurčiat, ktoré ukazujú kurčatá nafúknuté ako balóny, ležiace vo vlastných výkaloch, s chemickými popáleninami a zlyhávajúcimi orgánmi. Za neuveriteľných 42 dní vyrastú z malého kuriatka na váhu 2,5 kilogramu. Rastú tak rýchlo, že ich nohy neudržia váhu ich vlastného tela, pľúca a srdce nestíhajú zásobovať telo kyslíkom a mnohým odumiera svalovina priamo na tele. Rýchlokurčatá hnijú zaživa.
Na Slovensku sa ich takto v priemyselných veľkochovoch každoročne utrápia viac ako 40 miliónov. Žijú natlačené hlava na hlave v obrovských halách bez denného svetla a pri živote ich drží len pumpovanie antibiotík. Na rozdiel od sliepok ich nechovajú v klietkach, no skutočnou klietkou je pre ne ich vlastné telo. „Chov rýchlokurčiat je zvrátenosť proti prírode a musí skončiť,“ uviedol Martin Smrek, riaditeľ Humánneho pokroku.
Organizácia preto vyzýva obchodné reťazce, aby sa pridali k Európskemu kuraciemu záväzku (ECC) a prestali predávať mäso z rýchlorastúcich plemien. Vo svete sa už vyspelé firmy zaviazali skončiť s trápením rýchlokurčiat a zavádzajú plemená s pomalším rastom a lepšími životnými podmienkami. Takéto záväzky už v zahraničí prijali aj materské firmy viacerých veľkých reťazcov pôsobiacich na Slovensku. Slovákom a Slovenkám však ich pobočky naďalej servírujú podradné mäso z utrápených zvierat.
Petíciu možno podpísať na stránke www.rychlokurcata.sk.