Snímka

Podiel vajec z klietkových chovov v slovenských reťazcoch ďalej klesá

Podľa najnovšej správy od organizácie Humánny pokrok počet klietkových vajec v ponuke maloobchodných reťazcov za rok 2021 klesol, najväčší pokles bol v reťazci Kaufland. V ponuke mal za rok 2021 až 87 % vajec z alternatívnych chovov. V produkcii klesol podiel klietkových chovov medziročne o 1,4 %.

Bratislava 20. decembra 2022 – Zvieracoprávna organizácia Humánny pokrok dnes zverejnila správu Slovensko na ceste ku koncu klietkového chovu (Správa o stave trhu s vajcami za rok 2021. Správa obsahuje aktualizované údaje o tom, ako maloobchodné reťazce na Slovensku plnia svoj záväzok ukončiť predaj vajec z klietkového chovu za rok 2021.

V Kauflande nájdeme až 87 % vajec z alternatívnych chovov, v Bille 67 % a v reťazci Terno a Kraj vajcia z alternatívnych chovov tvoria 50 % ich ponuky. Na posledných dvoch miestach je Tesco, kde nájdete 35 % bezklietkových vajec, v Lidli je to 22 %. Okrem Delii, ktorá záväzok naplnila na 100 % už v roku 2020, by mali všetky ostatné reťazce naplniť svoje záväzky najneskôr do roku 2025.

Záväzky na Slovensku okrem niekoľkých reštaurácií a výrobcov prijali tri štvrtiny maloobchodného trhu. Záväzok neprijal iba maloobchodný reťazec COOP Jednota, o napĺňaní svojho záväzku ako jediné nezverejňuje informácie Metro.

Podľa špecialistky na vzťahy s firmami Humánneho pokroku, Miroslavy Roháčovej, je prijatie záväzkov reakciou na dopyt spotrebiteľov a spotrebiteliek po lepších životných podmienkach pre zvieratá. “Dnešné pokrokové firmy si budujú dôveryhodnosť u svojich spotrebiteľov a spotrebiteliek aj tým, že transparentne komunikujú ich záväzky a ich napredovanie. Vďaka tomu vieme, ako veľmi firmám záleží na tom, aby naplnili svoje prísľuby verejnosti vo veci ochrane sliepok pred krutosťou,” hovorí Roháčová.

V priebehu posledných rokov prijalo záväzok ukončiť používanie vajec z klietkového chovu viac ako 3000 firiem po celom svete, vrátane lídrov naprieč všetkými sektormi. Na Slovensku už máme 18 takýchto záväzkov, pričom medzi najnovšie z nich patria záväzok prvej „fine dining“ reštaurácie UFO a záväzok pekárenskej výrobne Paciga.

ZDIEĽAŤ ČLÁNOK

Kapry celé dni nehybne čakajú natlačené jeden na druhom v malej kadi na rušnej ulici, kde nepoznajú nič iné, len strach. Opakovane sa s nimi hrubo manipuluje a domov si odnášate kapra s bolestivými poraneniami po celom tele. V igelitovej taške sa dusí niekoľko desiatok minút. Takýto prevoz je pre kapra stresujúci boj o holý život. Voda vo vani je pre kapra príliš teplá na to, aby v nej vedel pokojne tráviť svoje posledné hodiny. Vo vode je navyše chlór, ktorý mu páli sliznice a žiabre. Kapor v domácich podmienkach často umiera pomaly a v bolestiach. Častou praktikou je utlčenie na smrť.  

Sliepky v klietkovom chove nemôžu robiť nič, čo je pre ne prirodzené a dôležité. Nemôžu sa kúpať v prachu a zbavovať sa tak parazitov, nemôžu si hľadať potravu a skúmať okolie, čím v prírode trávia väčšinu svojho času, a nemôžu si ani len stavať hniezda. Pre vaječný priemysel sú len strojmi na peniaze. Sliepka sa v takýchto podmienkach zakrátko doslova zblázni, čo následne vedie k početným konfliktom a kanibalizmu.

Každoročne trpí a zomiera na kožušinových farmách krutou a barbarskou smrťou 100 miliónov zvierat. Celý svoj život strávia v malej špinavej klietke a umierajú v plynových komorách, a neraz pri sťahovaní kože zaživa. Od kožušín sa však už odvracajú popredné módne značky, a čoraz viac krajín tento barbarský priemysel stavia mimo zákon. Na Slovensku sa nám to už podarilo v roku 2019. Nasledovalo Taliansko, Francúzsko, Estónsko a Írsko. Teraz je čas, aby sme ho zakázali v celej Európskej únii.