Kaprie peklo

Kampaň Kaprie peklo žiada ukončenie predaja živých kaprov

Zvieracoprávna organizácia štartuje kampaň Kaprie peklo a žiada ukončenie predaja živých kaprov

02. decembra v Bratislave – Dnes začína kampaň s názvom Kaprie peklo, v ktorej ochranárska organizácia vyzýva reťazce, aby ukončili predaj živých kaprov. Odvolávajú sa na najnovšie vedecké poznatky, ktoré ukazujú že ryby dokážu prežívať strach, stres a bolesť podobne ako ľudia. Predaj živých kaprov označujú za najväčší problém v ochrane rýb na Slovensku. Súčasťou kampane je preto aj petícia požadujúca ukončenie živého predaja kaprov a požiadavka, aby s touto praktikou skončili aj maloobchodné reťazce. 

Kapor je štvrtou najčastejšie predávanou rybou v Európe a u nás sa ich len počas vianočných sviatkov predá približne pol milióna. Predaj živých rýb, ktoré si ľudia nosia domov a držia ich vo vani je však rozšírený len v regióne Česka, Poľska a Slovenska. Kapry majú pritom podobné prežívanie ako cicavce. Prežívajú stres, ktorý im dlhodobo škodí, prežívajú strach, a majú rovnakú schopnosť cítiť bolesť. Najväčší rozdiel je v tom, že ich prejavom bolesti nerozumieme.

 “Dnes už ale vieme, že napriek tomu, že sa ryby vyvíjali v pre nás cudzom vodnom prostredí, sú nám v mnohom veľmi podobné a blízke. Kapor má svojich obľúbených kamarátov a kamarátky, ako aj svoje obľúbené miesta kde rád trávi čas. A bolestivú skúsenosť s háčikom si zapamätá na viac ako rok. Bolesť aj rovnako prežíva. Jeho nervové vlákna mu umožnia cítiť ostrú bolesť pri zranení, ako aj tupú pulzujúcu bolesť po ňom. To čomu tieto citlivé zvieratá vystavujeme pri živom predaji, je skutočné kaprie peklo, ktoré musí skončiť” dodáva Martin Smrek zo združenia Humánny pokrok, ktoré kampaň Kaprie peklo vedie.

Kampaňou organizácia vyzýva reťazce, aby sa zaviazali skončiť s predajom živých kaprov na Slovensku. V susednom Poľsku už takéto záväzky urobila väčšina maloobchodných reťazcov, vrátane reťazcov Tesco, Kaufland a Lidl, ktoré pôsobia aj na našom trhu. “Aj v silne kresťanskom Poľsku už dospeli k tomu, že kruté tradície treba zmeniť a že symbolom sviatkov pokoja nemôže byť utýraná ryba. Preto žiadame, aby reťazce neuplatňovali dvojitý meter a skončili s týmto barbarstvom aj na Slovenskom trhu”, dodáva Miroslava Roháčová z Humánneho pokroku.
Do kampane Kaprie peklo sa Slováci a Slovenky môžu zapojiť podpisom petície a vyzvať tak maloobchodné reťazce na Slovensku aby sa zaviazali chrániť kapry pred krutosťou.

ZDIEĽAŤ ČLÁNOK

Kapry celé dni nehybne čakajú natlačené jeden na druhom v malej kadi na rušnej ulici, kde nepoznajú nič iné, len strach. Opakovane sa s nimi hrubo manipuluje a domov si odnášate kapra s bolestivými poraneniami po celom tele. V igelitovej taške sa dusí niekoľko desiatok minút. Takýto prevoz je pre kapra stresujúci boj o holý život. Voda vo vani je pre kapra príliš teplá na to, aby v nej vedel pokojne tráviť svoje posledné hodiny. Vo vode je navyše chlór, ktorý mu páli sliznice a žiabre. Kapor v domácich podmienkach často umiera pomaly a v bolestiach. Častou praktikou je utlčenie na smrť.  

Sliepky v klietkovom chove nemôžu robiť nič, čo je pre ne prirodzené a dôležité. Nemôžu sa kúpať v prachu a zbavovať sa tak parazitov, nemôžu si hľadať potravu a skúmať okolie, čím v prírode trávia väčšinu svojho času, a nemôžu si ani len stavať hniezda. Pre vaječný priemysel sú len strojmi na peniaze. Sliepka sa v takýchto podmienkach zakrátko doslova zblázni, čo následne vedie k početným konfliktom a kanibalizmu.

Každoročne trpí a zomiera na kožušinových farmách krutou a barbarskou smrťou 100 miliónov zvierat. Celý svoj život strávia v malej špinavej klietke a umierajú v plynových komorách, a neraz pri sťahovaní kože zaživa. Od kožušín sa však už odvracajú popredné módne značky, a čoraz viac krajín tento barbarský priemysel stavia mimo zákon. Na Slovensku sa nám to už podarilo v roku 2019. Nasledovalo Taliansko, Francúzsko, Estónsko a Írsko. Teraz je čas, aby sme ho zakázali v celej Európskej únii.