Kaprie peklo

Kampaň Kaprie peklo žiada ukončenie predaja živých kaprov

Zvieracoprávna organizácia štartuje kampaň Kaprie peklo a žiada ukončenie predaja živých kaprov

02. decembra v Bratislave – Dnes začína kampaň s názvom Kaprie peklo, v ktorej ochranárska organizácia vyzýva reťazce, aby ukončili predaj živých kaprov. Odvolávajú sa na najnovšie vedecké poznatky, ktoré ukazujú že ryby dokážu prežívať strach, stres a bolesť podobne ako ľudia. Predaj živých kaprov označujú za najväčší problém v ochrane rýb na Slovensku. Súčasťou kampane je preto aj petícia požadujúca ukončenie živého predaja kaprov a požiadavka, aby s touto praktikou skončili aj maloobchodné reťazce. 

Kapor je štvrtou najčastejšie predávanou rybou v Európe a u nás sa ich len počas vianočných sviatkov predá približne pol milióna. Predaj živých rýb, ktoré si ľudia nosia domov a držia ich vo vani je však rozšírený len v regióne Česka, Poľska a Slovenska. Kapry majú pritom podobné prežívanie ako cicavce. Prežívajú stres, ktorý im dlhodobo škodí, prežívajú strach, a majú rovnakú schopnosť cítiť bolesť. Najväčší rozdiel je v tom, že ich prejavom bolesti nerozumieme.

 “Dnes už ale vieme, že napriek tomu, že sa ryby vyvíjali v pre nás cudzom vodnom prostredí, sú nám v mnohom veľmi podobné a blízke. Kapor má svojich obľúbených kamarátov a kamarátky, ako aj svoje obľúbené miesta kde rád trávi čas. A bolestivú skúsenosť s háčikom si zapamätá na viac ako rok. Bolesť aj rovnako prežíva. Jeho nervové vlákna mu umožnia cítiť ostrú bolesť pri zranení, ako aj tupú pulzujúcu bolesť po ňom. To čomu tieto citlivé zvieratá vystavujeme pri živom predaji, je skutočné kaprie peklo, ktoré musí skončiť” dodáva Martin Smrek zo združenia Humánny pokrok, ktoré kampaň Kaprie peklo vedie.

Kampaňou organizácia vyzýva reťazce, aby sa zaviazali skončiť s predajom živých kaprov na Slovensku. V susednom Poľsku už takéto záväzky urobila väčšina maloobchodných reťazcov, vrátane reťazcov Tesco, Kaufland a Lidl, ktoré pôsobia aj na našom trhu. “Aj v silne kresťanskom Poľsku už dospeli k tomu, že kruté tradície treba zmeniť a že symbolom sviatkov pokoja nemôže byť utýraná ryba. Preto žiadame, aby reťazce neuplatňovali dvojitý meter a skončili s týmto barbarstvom aj na Slovenskom trhu”, dodáva Miroslava Roháčová z Humánneho pokroku.
Do kampane Kaprie peklo sa Slováci a Slovenky môžu zapojiť podpisom petície a vyzvať tak maloobchodné reťazce na Slovensku aby sa zaviazali chrániť kapry pred krutosťou.

ZDIEĽAŤ ČLÁNOK