Maloobchodná sieť Lidl prijala záväzok nepredávať živé kapry na Slovensku s okamžitou platnosťou. Záväzok zverejnila po dialógu s ochranárskou organizáciou Humánny pokrok.
Lidl patrí so svojimi 156 predajňami medzi najväčšie maloobchodné reťazce na Slovensku a prijatím záväzku sa stal šiestou sieťou, ktorá sa rozhodla nepredávať živé kapry. V novembri tohto roka prijali rovnaký záväzok aj reťazce Billa a Tesco a v predošlom roku reťazce Kaufland, ale aj Terno a Kraj.
Podľa ochranárov ovplyvní predaj živých kaprov na Slovensku takmer milión kaprov ročne. „Oceňujeme, že sa Lidl rozhodol postaviť za kapry, a jasne odmietol ich vystavovanie krutému zaobchádzaniu. Kapry ako aj iné ryby sú citlivé a vnímavé bytosti. Záväzok odzrkadľuje rastúci spoločenský tlak na ich ochranu pred krutým zaobchádzaním počas Vianočných sviatkov,” hovorí Miroslava Roháčová, špecialistka na vzťahy s firmami pre Humánny pokrok.
Kapry na Slovensku podľa organizácie potrebujú ochranu rovnako ako ostatné zvieratá. „Vedecké štúdie opakovane ukazujú, že ryby dokážu prežívať stres, strach a bolesť podobne ako ľudia a iné cicavce. Kapor si tak počas vianočných sviatkov prechádzajú skutočným kaprím peklom. A najnovšie vedecké poznatky nám ukazujú, že pre kapry potrebujeme zabezpečiť aspoň takú mieru ochrany, ako poskytujeme
ostatným zvieratám,” vysvetľuje Martin Smrek, predseda organizácie Humánny pokrok.
Petíciu kampane za zákaz predaja živých kaprov podpísalo už viac ako 9 000 ľudí. Kampaň stále pokračuje a informácie o nej sú dostupné na www.kapriepeklo.sk.