Združenie Humánny pokrok zverejnilo fotografie usvedčujúce COOP Jednota Slovensko z porušovania svojho záväzku spoločenskej zodpovednosti firiem a opakovaného klamstva. Ochranári hovoria o škandále medzinárodného kalibru.
23. decembra v Bratislave: Združenie Humánny pokrok dnes zverejnilo fotografie usvedčujúce slovenský maloobchodný reťazec COOP Jednota Slovensko z opakovaného klamstva. Reťazec sa pred dvoma rokmi zaviazal k ukončeniu predaja živých kaprov. Ochranári ho však usvedčili z jeho porušovania a ukázali fotografie predaja živých kaprov priamo na pozemkoch vo vlastníctve COOP Jednota. Ukázalo sa však, že COOP Jednota klamala opakovane.
COOP Jednota Slovensko v decembri oznámila médiám, že napriek svojmu naďalej platnému záväzku ukončiť predaj živých kaprov, ktorý jej takéto konanie neumožňuje, plánuje tento rok realizovať “limitovaný predaj živých rýb, výlučne na objednávku pre konkrétnych zákazníkov”. Ochranári z Humánneho pokroku preto 17. decembra spustili kampaň s cieľom informovať verejnosť o tom, že COOP Jednota záväzok porušila a začali celú situáciu monitorovať.
Pri bližšej kontrole sa ukázalo, že reťazec opäť klamal. Predaj totiž nerealizuje limitovane a na objednávku, ale v plnom formáte pouličného predaja živých kaprov, ako ukázali fotografie spred jej prevádzky Tempo v Šuranoch. “Veľmi rýchlo vyšlo najavo, že COOP Jednota klame hneď trikrát. Oklamala nás, keď nás minulý rok na osobnom stretnutí ubezpečovala, že k porušeniam záväzku už nedôjde. Klame celému Slovensku, keď sa tvári, že dodržiava záväzok chrániť kapry pred krutosťou. A v klamstvách pokračuje, keď tvrdí, že sa jedná o limitovaný predaj na objednávku. Vyzerá to tak, že klamstvo je základným nástrojom práce COOP Jednota. Je to hanebné a odsúdeniahodné”, dodal Martin Smrek, riaditeľ Humánneho pokroku.
“Záväzky spoločenskej zodpovednosti sú pre firmy nástrojom ako budovať dôveryhodnosť svojej značky a ukázať verejnosti hodnoty, na ktorých firma stojí. COOP Jednota ich však zneužila na šírenie klamstiev, vodenia verejnosti za nos, a navýšenia svojich 2,5 miliardových tržieb o ďalších pár eur zarobených na utrpení zvierat. Takéto klamanie verejnosti nemá obdobu v celom regióne,” dodal Martin Smrek z Humánneho pokroku.
Záväzok ukončiť predaj živých kaprov už na Slovensku urobili všetky veľké maloobchodné reťazce a podobné záväzky prijali reťazce aj v Poľsku a Česku. Ochrana kaprov pred krutým zaobchádzaním v podobe ukončovania predaja živých kaprov sa tak stala v maloobchode normou. Pridávajú sa k nim už aj mestá a predaj živých kaprov zakázalo na svojich pozemkoch napríklad mesto Žilina, a tento rok hlavné mesto Česka Praha v rámci rozsiahlej informačnej kampane vyzvalo ľudí, aby kapry netrápili a nepodporovali kruté zaobchádzanie so zvieratami. Takéto opatrenia majú aj širokú podporu verejnosti. Novembrový prieskum agentúry Focus ukázal, že viac ako 83 % ľudí na Slovensku si myslí, že by ryby mali mať rovnakú alebo vyššiu mieru ochrany ako ostatné zvieratá vo veľkochovoch.