Najnovší prieskum agentúry Focus ukázal, že štyri pätiny (83,1 %) opýtaných súhlasí, že dobré životné podmienky rýb by mali byť chránené v rovnakej alebo lepšej miere ako dobré životné podmienky ostatných zvierat, ktoré jeme.
Bratislava, 16. 12. 2024 – Ochranárska organizácia Humánny pokrok dnes zverejnila najnovší prieskum agentúry Focus z novembra tohto roka. Prieskum s 1018 respondentami a respondentkami ukázal, že väčšina (73,4 %) predaj živých kaprov vôbec nevyužíva a štyri pätiny (83,1 %) súhlasí, že dobré životné podmienky rýb by mali byť chránené v rovnakej alebo lepšej miere ako dobré životné podmienky ostatných zvierat, ktoré jeme.
„Je skvelé, že si ľudia uvedomujú potrebu zabezpečiť rovnakú ochranu rýb ako ostatných zvierat. Iným zvieratám nerobíme to, čo rybám – nekupujeme si ich na parkoviskách a trhoviskách a nenosíme si ich trpiace a dusiace sa domov v igelitkách. Kapry vystavujeme hrozným praktikám, hororovému zaobchádzaniu a nakoniec aj neodbornému usmrteniu pri plnom vedomí. Preto je dôležité vidieť pokrok a to, že tam, kde zlyháva štát, si svoju úlohu uvedomujú zodpovednejšie reťazce a dokonca aj mestá, ako je prípadom Žiliny. Ich záväzky postaviť sa na stranu ochrany kaprov sú významnými krokmi k súcitnejšiemu svetu a sviatkom bez kaprieho pekla,” uviedol Martin Smrek, riaditeľ organizácie Humánny pokrok.
Prieskum zisťoval, v akej miere by mali byť chránené dobré životné podmienky rýb. Z opýtaných 14,5 % uviedlo, že podľa nich by mali byť chránené vo väčšej miere oproti podmienkam iných zvierat, ktoré jeme, 68,6 % žiada rovnakú ochranu, a len 10,1 % si myslí, že by mali byť chránené menej.
Prieskum opäť ukázal, že väčšina ľudí na Slovensku ponuku predaj živých kaprov vôbec nevyužíva; 54,7 % kapra nekupuje vôbec a 18,7 % opýtaných kupuje kapra už spracovaného (chladeného alebo mrazeného). Z opýtaných 16,6 % využíva možnosť kapra usmrtiť na mieste a živého si ho nosí domov len 10,1 % opýtaných, pričom toto číslo ešte kleslo oproti minulému roku o 5 %.
Prieskum tiež skúmal nákupné správanie v prípade, že predajňa nemá v ponuke predaj živých kaprov. Z ľudí, ktorí si kapra kupovali, by si v rovnakej predajni 48,8 % kúpilo chladeného alebo mrazeného kapra, 12,2 % by si kúpilo chladeného alebo mrazeného pstruha, 5,9 % lososa, 2 % inú rybu, 1,8 % rastlinnú alternatívu ryby, a 26,2 % by išlo do inej predajne s ponukou živých kaprov. V prepočte na celú vzorku to znamená, že 54,7 % ľudí si vôbec kapra nekupuje, 22,1 % ľudí si v prípade chýbajúcej ponuky živých kaprov kúpi kapra chladeného alebo mrazeného, 5,5 % si kúpi chladeného alebo mrazeného pstruha, 2,7 % lososa, 0,9 % inú rybu a 0,8 % rastlinnú alternatívu ryby. Pre zostávajúcich 13,2 % by to znamenalo návštevu inej predajne.
Prieskum zároveň ukázal, že 67,3 % ľudí si myslí, že ryby cítia bolesť (16,8 % nesúhlasilo, 15,9 % nevedelo odpovedať), 60,3 % si myslí, že ryby sú vnímavé (24 % nesúhlasilo, 15,8 % nevedelo odpovedať), 51,1 % si myslí, že ryby sú inteligentné (27 % nesúhlasilo, 21,9 % nevedelo odpovedať), 49,4 % si myslí, že ryby cítia negatívne emócie, ako napríklad strach (31,1 % nesúhlasilo, 19,6 % nevedelo odpovedať), 44,9 % si myslí, že ryby cítia pozitívne emócie, ako napríklad potešenie (32 % nesúhlasilo, 23,1 % nevedelo odpovedať).
Na Slovensku už s predajom živých kaprov prestali všetky veľké maloobchodné reťazce: Tesco, Kaufland, Lidl, Kraj, Billa, Terno a COOP Jednota a aj minulmesto Žilina. Odstúpiť od predaja živých kaprov sa rozhodli reťazce aj v zahraničí - v Poľsku väčšina maloobchodných reťazcov, v Česku už prvé tri a na stranu ochrany kaprov sa už pridal aj pražský magistrát s vlastnou kampaňou za zákaz predaja živých kaprov.