Bratislava, 1. augusta 2023 – Najbližšie k naplneniu záväzku prestať predávať vajcia z klietkových chovov je Kaufland a Billa, na 2. mieste je už tradične Terno a Kraj. Na 3. mieste je Tesco. Jedinou spoločnosťou na Slovensku, ktorá neaktualizuje svoje dáta, je METRO Cash & Carry SR s.r.o.
Z reťazcov, ktoré prijali záväzok ukončiť predaj vajec z klietkových chovov do roku 2025, dopadol v minulom roku najlepšie Kaufland a Billa so 67 % podielom vajec z bezklietkových chovov, nasleduje Terno a Kraj s 51 %, Tesco so 40 % a Lidl s 35 % podielom. Metro ako jediné svoje dáta o nákupe bezklietkových vajec napriek početným výzvam odmieta sprístupniť.
V poradí už tretia správa Slovensko na ceste ku koncu klietkového chovu: Správa o stave potravinárskeho priemyslu a trhu s vajcami ukázala nielen ako sa darilo slovenským reťazcom v napĺňaní bezklietkových záväzkov v roku 2022, ale ponúka aj porovnanie s predchádzajúcim obdobím. Kaufland napriek tomu, že je spolu s Billou na 1. mieste, v minulom roku nakupoval o 20 % menej vajec z bezklietkových chovov ako v roku 2021. Najviac sa posunul Lidl, a to až o 13 %, no napriek tomu má spomedzi týchto reťazcov stále na svojich policiach najväčší podiel vajec z klietok. Kaufland je zároveň jedinou značkou, ktorá už nahradila klietkové vajcia vo všetkých produktoch vlastných značiek za tie alternatívne. Správu každoročne vypracováva organizácia Humánny pokrok.
Podiel sliepok v klietkových chovoch má na Slovensku a v Európe klesajúcu tendenciu, i keď slovenské kroky ku koncu klietkam sú o čosi pomalšie. Podiel klietkových chovov v EÚ je aktuálne 43 %, no na Slovensku je podiel klietkových chovoch stále viac ako 73 %, čo predstavuje viac ako 2 milióny sliepok žijúcich v krutých podmienkach klietkového chovu.
„Záväzky reťazcov a sledovanie ich napĺňania je dôsledkom rastúcej pozornosti verejnosti, ktorej čoraz viac záleží na podmienkach zvierat. Rozhodujúcim rokom bude však rok 2025, kedy maloobchodným reťazcom uplynie čas na naplnenie ich záväzkov ukončiť používanie vajec z klietkového chovu. Klietky sú pre sliepky najhoršou možnosťou a celý život v nich pretrpia. Preto je dôležité, aby reťazce záväzky dodržali,” hovorí Miroslava Roháčová, špecialistka na vzťahy s firmami z organizácie Humánny pokrok.
Záväzky sa v minulom roku podarilo naplniť v Poľsku práve značke Metro, ktorá na Slovensku dáta neaktualizuje, ale aj najväčšiemu poľskému predajcovi potravín Biedronka, ktorá plánuje príchod na slovenský trh. Významným posunom v ochrane zvierat v Európe za rok 2022 je tiež povinná prítomnosť kamier na bitúnkoch schválená v Španielsku, ale najmä zákaz klietkového chovu v Dánsku, na ktorý stačilo 50 000 podpisov verejnosti. Na Slovensku klietkové chovy nie sú ani napriek viac ako 70 000 podpisom stále zakázané.