Mladý slovenský potravinový reťazec Delia dnes zverejnil zatiaľ najambicióznejší záväzok ukončiť používanie vajec z klietkového chovu. Odstaví ich už od roku 2020. Reaguje tak na dopyt zákazníkov a zákazníčok po lepšej ochrane zvierat.
13.8.2019 v Bratislave: Maloobchodný reťazec Delia, ktorý prevádzkuje 34 prevádzok v Bratislavskom kraji, dnes zverejnil svoj záväzok ukončiť používanie vajec z klietkového chovu najneskôr od roku 2020. Delia tak reaguje na rastúci dopyt zákazníkov a zákazníčok po vajciach pochádzajúcich z lepších podmienok, ktoré zvieratá nevystavujú zbytočnému utrpeniu. Delia sa zaviazala ukončiť predaj klietkových vajec vo všetkých formách, vrátane prísadových vajec vo vlastných výrobkoch a záväzok sa bude vzťahovať aj na všetky jej licencované prevádzky. O tom, ako sa jej darí záväzok napĺňať bude pravidelne informovať vo výročných správach.
Klietkový chov je pre sliepky tou najhoršou alternatívou a nemôžu v ňom robiť nič, čo je pre ne prirodzené a dôležité – nemôžu sa prehrabovať v zemi, stavať si hniezdo, kúpať sa v prachu, či prebehnúť a preletieť sa. To rýchlo ústi do stresu, frustrácie a konfliktov a neraz vrcholí až kanibalizmom. Na Slovensku je v takýchto podmienkach držaných takmer 5 a pol milióna sliepok. Volanie spotrebiteľov a spotrebiteliek však prinieslo zásadné zmeny, ktorými vaječný priemysel prechádza po celom svete. Na Slovensku už klietkový chov v kampani Viac neznesiem odmietlo takmer 20 000 ľudí a prieskum agentúry Focus ukázal, že až 54 % ľudí by klietkový chov postavilo mimo zákon. Na tento trend zareagovali aj tie najväčšie firmy sveta a záväzky ukončiť používanie vajec z klietkového chovu spravili už napríklad Nestlé a Mondelez, cateringové firmy Sodexo a Compass Group, hotely Marriott a Hilton, ale aj reťazce ako Carrefour a Aldi. Na Slovensku už takéto záväzky, okrem Delia, zverejnili napríklad reťazce Tesco, Lidl, Billa, Kaufland, Kraj a Terno. Tie spolu pokrývajú viac než dve tretiny slovenského maloobchodného trhu s potravinami.
Pre reťazec Delia je tento záväzok spečatením prístupu, ktorý už majú zavedený v praxi. ,,Spoločnosť Delia potraviny aktuálne nemá vo svojom produktovom portfóliu vajíčka z klietkového chovu, ktoré sme v minulosti plne nahradili vajíčkami z podstielkového chovu a z chovu z voľného výbehu. Naša spoločnosť v rámci svojich hodnôt preferuje humánny prístup pri chove hospodárskych zvierat”, doplnil generálny riaditeľ spoločnosti Delia potraviny, Jozef Berko.
Rozhodnutie zverejniť tento záväzok prišlo po konzultácii so združením Humánny pokrok, ktoré sa venuje ochrane zvierat na Slovensku a pomohlo priniesť viacero takýchto záväzkov. ,,Rozhodnutie Delia opäť potvrdzuje, že ľuďom na Slovensku nie je osud sliepok ľahostajný a plne si to uvedomujú aj slovenské reťazce. Ochrana zvierat sa vďaka tomu aj u nás začína stávať základom moderného podnikania a vyspelé značky si dávajú záležať na tom, aby vypočuli volanie spotrebiteľov a spotrebiteliek po ochrane zvierat v ich dodávateľskej sieti. V najbližšej dobe určite môžeme očakávať ďalší pokrok v tejto oblasti a ďalšie dobré správy pre milióny sliepok na Slovensku a miliardy po celom svete.” dodal Martin Smrek, ktorý koordinuje kampaň Viac neznesiem.
Odklon od klietkového chovu nie je len záležitosťou Slovenska, ale jedná sa o celosvetový trend. Potvrdzuje to aj rýchle napredovanie Európskej občianskej iniciatívy Koniec doby klietkovej, ktorá vyzbierala už viac než 1,3 milióna podpisov za zákaz používania klietok v celej Európskej únii. Návrhom zákazu sa teda bude musieť čoskoro zaoberať Európsky parlament, ktorý rozhodne o tom, či bude už čoskoro klietkový chov postavený nadobro mimo zákon.
###
O Humánnom pokroku
Humánny pokrok je združením pre rozvoj ľudskosti a udržateľnosti. Sme hlasom zvierat a presadzujeme udržateľné riešenia, ktoré dokážu nasýtiť planétu. Humánny pokrok vznikol s cieľom priniesť na Slovensku silný hlas zvierat, ktorý bude klásť dôraz na ľudskosť a udržateľnosť. Združenie je členom globálnej koalície Open Wing Alliance bojujúcej proti klietkovému chovu sliepok a medzinárodnej organizácie Fur Free Alliance bojujúcej za ukončenie kožušinového chovu. www.humannypokrok.sk
O Delia
Delia potraviny predstavujú rýchlo sa rozvíjajúcu sieť potravín, aktuálne s 34 predajňami potravín a troma kaviarňami. V rámci spolupráce so sieťou čerpacích staníc Lukoil otvára plnohodnotné supermarkety Delia potraviny priamo na čerpacích staniciach, čim sa zaraďuje medzi priekopníkov tohoto konceptu na Slovensku. V súčasnosti sa taktiež aktívne podieľa na budovaní nového online supermarketu, ktorý ma ambíciu stať sa v budúcnosti dominantným hráčom v danom sektore v rámci Bratislavského kraja
KONTAKT PRE MÉDIÁ
Martin Smrek
Predseda združenia Humánny pokrok a koordinátor kampane Viac neznesiem!
+421 948 315 807
martin.smrek@humannypokrok.sk