IMG_1596

Státisíce ľudí vyzvali Starbucks aby skoncoval s vajcami z klietok

Státisíce ľudí vyzvali sieť kaviarní Starbucks, aby prestala používať vajcia z klietkového chovu. Na Slovensku včera aktivisti a aktivistky protestovali priamo pred jednou z ich bratislavských kaviarní.

 Tlačová správa na stiahnutie v PDF

Bratislava, 7. február 2019 – Po deviatich mesiacoch sa opäť spúšťa celosvetová kampaň, požadujúca od siete kaviarní Starbucks, aby prestala používať vajcia z klietkového chovu. Do kampane sa zapojilo 59 organizácií z celého sveta, vrátane Slovenska. V celosvetovej online petícii už viac než 200 000 ľudí vyzvalo Starbucks, aby sa zriekli vajec z klietkového chovu. Aktivisti a aktivistky z organizácie Humánny pokrok z rovnakého dôvodu včera protestovali pred jednou z bratislavských pobočiek tejto kaviarne. Poukazovali na to, že Starbucks zaostáva v dodržiavaní základných štandardov ochrany zvierat.

Kampaň proti Starbucks sa začala už v apríli minulého roku a krátko po jej spustení spoločnosť prisľúbila vypracovanie záväzku ukončiť používanie vajec z klietkového chovu po celom svete. Neskôr však spoločnosť uplatnila len čiastkové riešenie, ktoré ponechalo milióny sliepok bez ochrany. To je aj dôvodom, prečo sa ochranárske organizácie združené v globálnej koalícii Open Wing Alliance rozhodli opäť zasiahnuť.

Najväčšie potravinárske firmy sveta už medzičasom svoje globálne záväzky ukončiť používane vajec z klietkového chovu zverejnili. Vrátane gigantov ako Nestlé, Mondelez, či Kraft Foods, ale aj reštauračných sietí McDonald’s či Subway. Výnimkou však nie sú ani siete hotelov Marriot, Hilton či AccorHotels, ale aj maloobchodné siete Lidl a Kaufland.

Klietkový chov znamená pre sliepky celý život strávený v stiesnenej drôtenej klietke, kde má každá z nich priestor pre život len o veľkosti hárku papiera A4. V klietkach sliepky nemôžu robiť nič, čo je pre ne prirodzené a dôležité. Takéto prostredie ústi do frustrácie a sliepky sa v ňom časom doslova zbláznia. To prináša konflikty, vytrhávanie peria, ale aj kanibalizmus. „Klietkový chov sliepok v 21. storočí nemá svoje miesto a moderné značky ako Starbucks nesmú zaostávať v dodržiavaní základných štandardov ochrany zvierat. Je načase, aby Starbucks prestal zavádzať svojich zákazníkov a priniesol skutočný záväzok poslať klietky do histórie “, doplnil koordinátor kampane Viac neznesiem! Martin Smrek.

Protest v Bratislave prebiehal v rámci kampane Viac neznesiem!, ktorú Humánny pokrok spustil koncom minulého roka. Súčasťou kampane je aj petícia, v ktorej podporu za ukončenie klietkového chovu vyjadrilo už viac ako 16 000 Slovákov a Sloveniek. Petíciu možno podpísať na stránke www.viacneznesiem.sk

###

O organizácii Humánny pokrok

Humánny pokrok je združením pre rozvoj ľudskosti a udržateľnosti. Sme hlasom zvierat a presadzujeme udržateľné riešenia, ktoré dokážu nasýtiť planétu. Humánny pokrok vznikol s cieľom priniesť na Slovensku silný hlas zvierat, ktorý bude klásť dôraz na ľudskosť a udržateľnosť. Združenie je členom globálnej koalície Open Wing Alliance bojujúcej proti klietkovému chovu sliepok a medzinárodnej organizácie Fur Free Alliance bojujúcej za ukončenie kožušinového chovu.

 

Kontakt pre médiá:

Martin Smrek
+421 948 315 807
martin.smrek@humannypokrok.sk
www.humannypokrok.sk
www.viacneznesiem.sk

 

Foto nižšie:

Aktivisti a aktivistky poukazujú na podmienky sliepok v klietkovom chove pred bratislavskou kaviarňou Starbucks. / FOTO: Humánny pokrok

Aktivisti a aktivistky vyjadrili voči spoločnosti Starbucks jednoznačný nesúhlas s používaním vajec z klietkového chovu. / FOTO: Humánny pokrok

Aktivisti a aktivistky poukazujú na podmienky sliepok v klietkovom chove pred bratislavskou kaviarňou Starbucks. / FOTO: Humánny pokrok

Protestujúci aktivisti a aktivistky z organizácie Humánny pokrok pred bratislavskou kaviarňou Starbucks. FOTO: Humánny pokrok

Aktivisti a aktivistky vyjadrili voči spoločnosti Starbucks jednoznačný nesúhlas s používaním vajec z klietkového chovu. / FOTO: Humánny pokrok

Protestujúci aktivisti a aktivistky z organizácie Humánny pokrok pred bratislavskou kaviarňou Starbucks. / FOTO: Humánny pokrok

ZDIEĽAŤ ČLÁNOK

Kapry celé dni nehybne čakajú natlačené jeden na druhom v malej kadi na rušnej ulici, kde nepoznajú nič iné, len strach. Opakovane sa s nimi hrubo manipuluje a domov si odnášate kapra s bolestivými poraneniami po celom tele. V igelitovej taške sa dusí niekoľko desiatok minút. Takýto prevoz je pre kapra stresujúci boj o holý život. Voda vo vani je pre kapra príliš teplá na to, aby v nej vedel pokojne tráviť svoje posledné hodiny. Vo vode je navyše chlór, ktorý mu páli sliznice a žiabre. Kapor v domácich podmienkach často umiera pomaly a v bolestiach. Častou praktikou je utlčenie na smrť.  

Sliepky v klietkovom chove nemôžu robiť nič, čo je pre ne prirodzené a dôležité. Nemôžu sa kúpať v prachu a zbavovať sa tak parazitov, nemôžu si hľadať potravu a skúmať okolie, čím v prírode trávia väčšinu svojho času, a nemôžu si ani len stavať hniezda. Pre vaječný priemysel sú len strojmi na peniaze. Sliepka sa v takýchto podmienkach zakrátko doslova zblázni, čo následne vedie k početným konfliktom a kanibalizmu.

Každoročne trpí a zomiera na kožušinových farmách krutou a barbarskou smrťou 100 miliónov zvierat. Celý svoj život strávia v malej špinavej klietke a umierajú v plynových komorách, a neraz pri sťahovaní kože zaživa. Od kožušín sa však už odvracajú popredné módne značky, a čoraz viac krajín tento barbarský priemysel stavia mimo zákon. Na Slovensku sa nám to už podarilo v roku 2019. Nasledovalo Taliansko, Francúzsko, Estónsko a Írsko. Teraz je čas, aby sme ho zakázali v celej Európskej únii.